24 november, 2023
Transitie van diesel naar elektrisch
Het geheim van een succesvolle onderneming is luisteren naar de behoeften van klanten en daarop inspelen. Dus wat doet u wanneer de klant vraagt om een duurzame oplossing die nog niet beschikbaar is op de markt? Eén van de grootste klanten van Riwal wilde volledig elektrische telescoophoogwerkers, maar er waren alleen maar diesel aangedreven telescoophoogwerkers beschikbaar, dus besloot Riwal zelf die telescoophoogwerkers te ontwikkelen.
Stasz Zernicke, Head of Key Account Management bij Riwal in Nederland, vertelt:
‘Één van onze belangrijkste klanten wilde een tienjarig contract met ons aangaan, maar met als voorwaarde dat elke hoogwerker volledig elektrisch was. We hadden natuurlijk al veel elektrische machines in onze vloot. Maar de grotere machines, zoals de JLG Ultra-telescoophoogwerker, waren nog niet beschikbaar met elektrische aandrijving. Dat waren en zijn nog steeds diesel aangedreven telescoophoogwerkers.
We besloten het zelf te doen. Het was het begin van een gloednieuwe activiteit van Riwal, die bij veel van onze klanten deuren heeft geopend.
Dankzij dit initiatief zijn de technici van Riwal in Nederland de eersten die JLG-telescoophoogwerkers hebben omgebouwd naar volledig elektrische machines. Momenteel zijn dit de JLG 660SJ, 800AJ, 860 SJ, 1200 SJP en 1350 SJP, met werkhoogten van 22 tot 43 meter. En nu de nationale en EU-regelgeving voor emissies steeds strenger worden, groeit de vraag naar de telescoophoogwerkers.
Titel
Verkoop en verhuur van deze elektrische telescoophoogwerkers is een integraal onderdeel geworden van ons bedrijf in Europa, waarbij Nederland en Scandinavië voorop lopen, aldus Stasz. Onze klanten moeten andere oplossingen zoeken om te voldoen aan nieuwe wetgeving voor CO2 en emissies.
De nauwe samenwerking met onze klanten biedt een voorsprong, omdat we zo niet alleen de nieuwe wetgeving kunnen bijhouden, maar zelfs vóór blijven. Voor een universeel verhuurbedrijf is het veel moeilijker om bij te blijven, omdat die honderden productlijnen hebben. Als specialist met de focus op het werken op hoogte is het voor ons veel eenvoudiger om de leidende positie te bekleden in onze branche. Bij Riwal maken we nieuwe producten om te voldoen aan de vraag van de klant en om in ons marktsegment te innoveren. Dit is alleen mogelijk als je een hele sterke verbinding en relatie hebt met je belangrijkste klanten.
De bouwsector maakt van oudsher gebruik van diesel machines. Het is echter steeds meer steden niet mogelijk om diesel machines te gebruiken vanwege lokale emissie verordeningen. We hebben nu al klanten die aan projecten werken waar alle machines 100% elektrisch zijn.
‘Quote.’
Deze snelle omschakeling zorgt ervoor dat belangrijke aannemers Riwal al in een veel eerder stadium van de projectplanning betrekken dan voorheen. Door de BIM-oplossingen (Building Information Modelling) kan Riwal de geschiktheid van volledig elektrische machines aantonen voor een specifiek project van de klant.
Met BIM kunnen we creatief nadenken over hoe we elektrische machines kunnen bieden zonder in te boeten aan productiviteit voor onze klanten. Slechte grond omstandigheden op de werkplaats kunnen bijvoorbeeld de accuduur van elektrische machines verminderen, dus bieden we rijplaten aan om prestatieverlies te voorkomen. In andere gevallen verhuren we diesel machines voor de beginfase en vervangen die dan door elektrische machines voor de tweede constructiefase.
Beslissingen op basis van gegevens
We verzamelen veel gegevens bij Riwal. We hebben ons eigen online klantenportaal My Riwal en we meten alles, zoals het percentage diesel- en elektrische machines in deze projecten, de hoeveelheid elektriciteit en diesel die wordt gebruikt en de kosten van die energie. Elektrische machines zijn erg stil en verminderd geluid is een tastbaar voordeel op een bouwplaats. Met onze gegevens zien de aannemers dat ze geld besparen, omdat de elektrische machines veel lagere verbruikskosten hebben.
Met My Riwal maken we gegevens toegankelijk, omdat het eenvoudig is om rapporten te maken over KPI’s, zoals energieverbruik. We kunnen zelfs online bestellen inschakelen, waar de standaard altijd een elektrische machine is. Op deze manier de denkwijze veranderen van mensen die de machines bestellen, kan een groot verschil maken.
In het verleden wilde de medewerker op de bouwplaats een diesel machine, omdat hij die altijd had gebruikt en daarmee goed bekend was. Nu is hij tevreden, omdat we hem dezelfde prestaties kunnen bieden met een elektrische machine die ook nog minder geluid produceert. En de manager op kantoor kan zien dat we zijn bedrijf duizenden liters diesel hebben bespaard in het hele project. Dat is een erg boeiend onderdeel van mijn werk, omdat we deze verandering als een olievlek door een bedrijf zien gaan. Na één geslaagd project met elektrische machines willen ze niet meer terug naar diesel.
Toen we vier jaar geleden aan dit proces begonnen, was ongeveer 40% van onze vloot elektrisch. Nu is dat al 70% en het neemt snel toe. Het is geweldig om getuige te mogen zijn van die transformatie. De unieke combinatie van gegevens, samenwerking met klanten en productinnovatie van Riwal heeft dit mogelijk gemaakt.’
Meer lezen over ons duurzaamheidsprogramma? Klik hier.